vrijdag 30 november 2012

De Kaapse dokter….


Het was vanochtend niet mijn wekker die mij wakker maakte, ook Hartmut of zijn wekker waren niet schuldig. Ik werd wakker gemaakt door ‘de Kaapse Dokter’. Hij gierde om ons huis en ik maakte Hartmut wakker omdat ik bang was dat hij al onze ruiten in zou slaan. Ik hoorde op de radio dat hij vannacht weer flink huisgehouden had. Meer dan 40 omgewaaide bomen en heel wat afgewaaide daken. De Kaapse Dokter is de lokale naam voor de sterke, droge wind die in het voorjaar en de zomer haast onophoudelijk lijkt te waaien vanuit het zuidoosten. Hij wordt de dokter genoemd omdat hij alle smog en andere vervuiling rechtstreeks de zee in blaast. Hij zorgt er ook voor dat je op het strand een gratis scrub-beurt krijgt doordat het haast onmogelijk is jezelf te beschermen tegen het rondwaaiende zand. Bij Kaap de Goede Hoop is hij het meest in zijn element. Daar kun je, leunend tegen de wind genieten van de vechtpartij die hij lijkt aan te gaan met de golven en de rotsen. En als je niet uitkijkt neemt hij zo nog even je zonnebril mee…. Ik heb respect voor deze dokter!

PS: Op de foto staan Astrid, de Kaapse Dokter en ik. Het is helaas een oude foto, op dit moment zijn alleen de Kaapse Dokter en ik in Kaapstad. Maar zo kan ik net doen alsof Astrid hier wel is, en dat zou heel leuk zijn!

Geen opmerkingen:

Dit vind je misschien ook wel leuk...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...