Gisteren was het dinsdag,
en dinsdag is leesproject-dag. De school waar ik altijd heen ga is niet zo heel
ver weg maar ik heb altijd het gevoel dat ik een compleet andere wereld in ga
als ik de wijk binnenrij. Slecht onderhouden huizen, grijze flats met hier en
daar een betonnen, vervallen speelplaats voor de kinderen. Ook tijdens
schooluren hangen er opvallend veel jongeren in schoolgaande leeftijd gewoon
rond op straat. Op de muren zijn de namen van verschillende gangs gespoten om territorium
aan te duiden. Zij zijn hier heer en meester, de politie heeft weinig te
zeggen. Mijn hart breekt als ik de verhalen van de kinderen hoor. Zij groeien
op in een wereld die hen op té jonge leeftijd al té veel ‘streetwise’
maakt. Het jongentje waar ik altijd mee
lees is een lief ventje maar hij vindt het heel moeilijk om zich op de boeken
te concentreren. Hij is erg onrustig. In
zijn ogen zie je vaak het verdriet van de dingen die hij meemaakt. Vorige week
had hij een armbandje om, trots vertelde hij me dat hij het zelf gemaakt had.
Ik vroeg hem hoe hij het gemaakt had en hij zei: ‘Oh, gewoon, van een
meisjes-condoom. Die liggen altijd bij onze flat. Die gooien ze daar als ze ‘klaar’
zijn. Ik heb deze gewoon schoongemaakt en het zachte plastic er uit geknipt.
Vind je hem mooi?’. Gisteren las ik met hem een boekje over dingen en je huis
waarmee je voorzichtig moet zijn. In dat kinderboek ging het niet over
drugsnaalden en gebruikte condooms. Op een pagina stond een afbeelding van
messen en lucifers. Hij vertelde me dat de schoolleiding eerder die ochtend de
klas had doorzocht op gevaarlijke goederen.
Een van de jongens uit zijn klas had een mes en lucifers bij zich. Hij wilde
een ander jongentje uit de klas steken en verbranden. Ik vroeg aan mijn student of hij dat ook zou doen. Met tranen in zijn
ogen zei hij zachtjes dat hij dat nooit zou doen. Onlangs was zijn oom voor
zijn ogen vermoord door leden van een vijandige straatgang. Hij is 7 maar heeft
al meer geweld meegemaakt dan goed is voor een kind.
Dat is de wereld waar
deze kinderen opgroeien. Conflicten worden niet uitgepraat om er een einde aan
te maken, een mes of geweer zal een einde maken aan het leven van degene waar
je een conflict mee hebt. Meisjes maken hun middelbare school niet af omdat ze
zwanger zijn en jongens stoppen met het naar school gaan omdat ze het nut van kennis
niet inzien. Je aansluiten bij gang geeft sneller roem, geld en status. Er zijn
veel te weinig positieve mannelijke rolmodellen. De meeste vaders, ooms en
grote broers zijn vermoord of zitten in de gevangenis. De moeders zijn moe, als
ze ooit al hoop op een beter leven voor hun kinderen hadden hebben ze dat
meestal opgegeven. Mijn kleine student zegt dat zijn moeder nooit tijd voor hem
heeft, hem nooit helpt met of zelfs maar vraagt naar zijn huiswerk. Ze geeft
hem eten en als hij om 11 uur nog op straat rondzwerft stuurt ze zijn oom die
bij hen in huis woont er op uit om hem een pak slaag te geven en hem in bed te
leggen.
Soms heb ik zin om de
moed op te geven. Gaat dit jongentje ooit leren lezen en schrijven? Hij zit in
groep vier maar kan nog niet eens zijn naam foutloos spellen. Ondanks uren van
herhaling kent hij nog steeds niet alle letters van het alfabet. Tijdens ons
uurtje samen wil hij het liefst alleen maar voorgelezen worden en spelletjes
spelen. Als we letters oefenen en boekjes lezen is hij snel gefrustreerd en
boos. Maar toch staat hij de hele pauze al voor de deur van ons lokaal om maar
als eerste naar binnen te mogen. Toch kijkt hij de hele week uit naar dat ene
uurtje. Ik vroeg hem waarom. Zijn antwoord liet me zien wat de grootste oorzaak
van het probleem is. ‘Omdat jullie zo geduldig zijn, en altijd tijd voor me
hebben. En omdat jullie me laten geloven dat ik het wel kan’. Deze kinderen kunnen nog niet lezen. Niet omdat ze daar niet het vermogen toe hebben, maar omdat niemand ze verteld dat ze slim genoeg zijn. Dat ze mogen geloven in zichzelf. Dat ze mogen dromen, het liefst grote dromen! Dat ze niet in de gevangenis hoeven te belanden, dat er een andere manier van leven is. Wat deze wijk, en vele andere wijken nodig hebben, is vernieuwde hoop en moed om dromen na te jagen. Die hoop zal niet groeien door meer geld, meer subsidies en meer politieagenten in de wijk. Ook kleurig geschilderde speelplaatsen en schoolbibliotheken zullen weinig doen als er geen mensen zijn die de wijk in gaan om handen en voeten te geven aan de hoop die God geeft!
3 opmerkingen:
Wat een toekomst: leren lezen? Kan ik dat echt? Doorzetten, dan lukt het hem vast. Ik wil graag dat hij mij gaat voorlezen over een aantal maanden. Maak maar een afspraak.
Niet opgeven! Als je maar een leven beter kan maken, hem zelfs wat goede memories kan geven, dan heb je al wonderlijke dingen bereikt in God's ogen. Blessings on your work! Uncle Jack
Anneke, geef niet op! Laat dat kleine ventje maar zien dat er mensen zijn die om hem geven en die het beste met hem voorhebben! Heel veel sterkte, ook als de resultaten niet één-twee-drie te zien zijn! Hij zal zich deze momenten inderdaad altijd herinneren! Gods onmisbare zegen toegebeden!
Een reactie posten