woensdag 29 februari 2012

D.I.Y.: Bananenbrood met honing....

Deze keer een van mijn nieuwste favorieten. Nu weet ik eindelijk wat ik moet doen met van die zachte bananen die ver over de houdbaarheidsdatum zijn. Want weggooien gaat niet, we wonen tenslotte in Afrika ;-) Ik moet eigenlijk eerlijk toegeven dat ik deze keer bananen expres de bananen te lang had laten liggen omdat ik dit brood graag weer wilde bakken. Uiteraard omdat ik geloof dat het, door de afwezigheid van boter en olie, naast lekker ook nog eens supergezond is. En zeg nou zelf, er zit volkorenmeel, appel en banaan in... dan moet het toch goed voor je zijn?
Lekker is het zeker, met een kopje thee als je even wat energie nodig hebt of gewoon omdat je even wilt genieten.

  • 2 kopjes (500 ml) volkorenmeel
  • 1 theelepel bak poeder
  • Snufje zout
  • 125 ml suikervrije appelmoes. (ik kan hier alleen superdure appelmoes kopen dus ik kook gewoon zelf een paar appels tot moes)
  • 200 ml honing
  • 2 eieren
  • 3 fijngeprakte overrijpe bananen.

Verwarm de oven voor op 175 graden C en vet een brood bakblik in.Mix alle droge ingrediënten in een grote kom. Roer in een andere kom de appelmoes en honing samen met de geklutste eieren en de geprakte bananen tot het een mooi papje is. Voeg dit bij de droge ingrediënten en meng tot het een samenhangend geheel is. Giet het beslag in het bakblik en zet het voor ongeveer een uur in de voorverwarmde oven. De cake is klaar als een satéprikker er droog uit komt. Laat het brood 10 minuutjes in het blik afkoelen voor je het uit het bakblik haalt.

PS: meestal doe ik er een beetje minder honing in omdat het door de bananen toch al vrij zoet is.

5 opmerkingen:

Kleejo zei

Zou het ook lukken met spelt-meel en zonder honing? Wij hebben ook 'last' van overrijpe bananen (en fruitvliegjes! Ik vraag me altijd weer verwonderd af wààr die vandaan komen? Uit de banaan?)

Anneke Jagau zei

Ik heb een boek gelezen, 'generation', over de ontwikkelingen in de kennis over seksualiteit en dergelijke. Erg interessant. Maar wat ik er mee wilde zeggen dat het 'zomaar ontstaan van fruitvliegjes' een belangrijk argument was om aan te tonen dat leven geen oorsprong hoeft te hebben...

En ik denk dat het wel lukt met speltmeel... ik zou voor de honing iets anders gebruiken..

Annelies zei

Dank je wel! Mijn overrijpe bananen zijn net op maar ik ga er meteen een aantal nieuwe halen! Ik las ooit eens dat de eitjes van fruitvliegjes in de schil van veel vruchten zit. Je koopt ze dus met andere woorden al in de winkel bij je bananen bij... Maar dat kan ook een fabeltje zijn natuurlijk:)

Kleejo zei

Aha! Een van de grote vragen des levens: wààr komen die ettertjes vandaan? Nu, blijkbaar is 1 mamavlieg genoeg om 900 nakomelingen op een schil te zetten. En ze komen er dus niet letterlijk uit (juk), de eitjes zijn erop gelegd, ergens buiten...

Anoniem zei

Proud Hubby!!!

Dit vind je misschien ook wel leuk...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...