maandag 7 juli 2008

Avonturen in het oerwoud


Wowowow, ik houd zo van het leven hier!
En het ziet er naar uit dat ik de komende weken heel erg druk ben met de dingen de ik het allerliefste doe. Vrouwen les geven over vrouw zijn in al zijn aspecten.
Gisteren heb ik in een kerk mogen spreken en het was geweldig!
Een kerkje van modder en takken, midden in het oerwoud (Kakamega) omgeven door enorme bomen, lianen, tropische bloemen en bont-gekleurde vogels. Een publiek dat ademloos luisterde en met hun ogen de informatie haast uit me trokken.
Vertellen over de waarde van een mens, niet vanwege onze kleur of ons geslacht, maar gewoon omdat we gemaakt zijn naar het beeld van God is zo'n geweldige boodschap om te mogen delen! Veel vrouwen hebben echter een enorm probleem om zichzelf als vrouw te accepteren, simpelweg omdat mannen in deze cultuur veel meer aanzien hebben. Daarom heb ik verteld over het wonder van het vrouwelijk lichaam. Ik had posters gemaakt over de menstruatiecyclus en de zwangerschap en voor de meeste vrouwen, die toch bijna allemaal kinderen gebaard hebben, was dit iets heel nieuws.
Achteraf werd me verzekerd door de vrouwen dat ze er heel veel aan hadden gehad en dat ze deze informatie zeker aan hun dochters zouden vertellen zodat zij niet hoeven te leven in een onwetendheid over hun eigen lichaam.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat vrouwen derglijke kennis hebben, als ze weten hoe hun menstruatiecyclus in elkaar zit hebben ze een machtig wapen in handen om een zwangerschap te voorkomen. Bovendien is het veel gemakkelijker om je vrouw zijn te accepteren als je begrijpt waarom je lichaam de dingen doet die het doet.

Op de foto zie je de kip die ik op het einde als bedankje kreeg, dat is nog eens iets anders dan een doos merci! Hij is nu nog wat mager maar de zoontjes van de directeur gaan goed voor hem zorgen de komende weken zodat we hem,als hij eenmaal wat vetter is, kunnen gebruiken als feestmaal...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

lieve anneke,

wat een prachtig werk doe je daar!!
schrijf maar veel op je blog, dan kunnen wij hier meegenieten van jouw leven daar, ja en we waren inderdaad nieuwsgierig naar je weekend in..., wat ken je je lezers goed!!
heel veel liefs van ons Ineke

Anoniem zei

Lieve anneke
wat een mooie verhalen, je bent weer "helemaal"thuis , voor een tijd we genieten van je verhalen, we wensen je alle goeds toe,liefs van ons 2jen oom henk en tante annie

Dit vind je misschien ook wel leuk...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...