vrijdag 10 mei 2013

Moederdag, voor iedere moeder wereldwijd....


Zondag is het Moederdag. Een dag waarop veel moeders chocolade, bloemen en ontbijt op bed krijgen. Ik zal mijn moeder dat niet fysiek kunnen geven maar wil haar desondanks wel bedanken voor het feit dat ze zo’n geweldige moeder is. Ze heeft 6 kinderen met veel liefde en geduld opgevoed. Ze heeft ons een fijne thuishaven gegeven, en juist daardoor hebben we de moed en het zelfvertrouwen opgebouwd dat we nodig hadden om onze vleugels uit te slaan en de wereld te verkennen. De vele zwangerschappen die ze voldragen heeft hebben de nodige littekens achter gelaten, maar ik ben dankbaar om te kunnen zeggen dat mijn moeder gezond is.  Meestal staan we daar niet zo bij stil, want in een land als Nederland nemen we het voor vanzelfsprekend aan dat een moeder genoeg goede medische hulp krijgt om haar zwangerschap te overleven.
Deze week kwam het ‘State of the World’s mothers’ rapport uit. Een rapport dat de kansen, gevaren en risico’s voor moeders en pasgeboren baby’s uit de hele wereld op een rijtje zet. Aan de hand van een vergelijking van onder andere hoe groot de kans is dat een vrouw sterft aan zwangerschapsgerelateerde oorzaken, hoe veel kinderen er sterven voor hun vijfde levensjaar, inkomen en scholing hebben 176 landen punten gekregen. Nederland scoorde erg goed, ze staan 5e, met alleen een paar Scandinavische landen voor ze. Dat Nederland niet nog hoger staat komt vooral door het feit dat vrouwen meer ouderschapsverlof krijgen in Scandinavische landen.
Helaas ziet het beeld voor moeders er in heel veel landen niet zo rooskleurig uit. In andere delen van de wereld, daar waar de meeste moeders en kinderen wonen, is zorg meestal niet toerijkend, zijn de sterftecijfers afschuwelijk hoog en hebben ze van zwangerschapsverlof nog nooit gehoord. Ik heb te vaak gezien dat een vrouw een uur na de bevalling op een taxi-brommertje uit het ziekenhuis vertrok met haar pasgeboren baby in haar armen. De volgende dag stond ze weer onkruid te wieden op de rijstvelden of tomaten te verkopen op de lokale markt. In Nederland heeft een moeder een kans van 1 op 10500 dat ze komt te overlijden aan zwangerschapsgerelateerde kwalen, in Zuid Afrika, dat op de 77e plek staat  en het dus helemaal niet zo slecht doet, is die kans 1 op de 140. De Democratische Republiek Congo (DRC, voormalig Zaire) is het het gevaarlijkst om moeder te worden, 1 op de 30 vrouwen sterft aan rechtstreekse gevolgen van een zwangerschap. In Nederland sterven 4 van de duizend levendgeboren kinderen voor hun 5de levensjaar, in Zuid Afrika zijn dat er bijna 47 en in de DRC zullen 168 van de 1000 levend geboren kinderen nooit hun vijfde verjaardag vieren.
Zondag vieren veel landen wereldwijd Moederdag, maar het rapport laat ons zien dat in de meeste landen veel families niet zo veel te vieren hebben. Door de hoge sterftecijfers is Moederdag vaak niet meer dan een pijnlijke herinnering. Maar er is hoop, er zijn oplossingen. De meeste oorzaken waar mensen aan sterven zijn vrij gemakkelijk en goedkoop op te lossen. In de infographic bij deze blog kan je zien dat 4 relatief goedkope oplossingen jaarlijks het leven van een miljoen baby’s die sterven op de eerste dag van hun leven, zou kunnen redden. Regeringen en NGO’s moeten samenwerken om tot duurzame oplossingen te komen. Lees hier als je meer wilt leren over hoe Moederdag een feest voor alle families kan zijn!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

dankjewel lieve dochter! wat ben ik dankbaar voor het werk wat jij mag doen! daadwerkelijk oplossingen zoeken voor de problemen die je hierboven noemt en wat mag je dan tot een zegen zijn! dankbaar ben ik dat onze Hemelse Vader je al dzse mogelijkheden geeft en dat ik daar een klein steentje aan mag bijdragen, doordat je m'n dochter bent, doordat je fysiek zo ver weg bent dus niet met moederdag hier bent en we je moeten missen! die 'moederdag'vieren we dan over 2 weken maar als je voor je werk naar een congres in amsterdam komt en heerlijk even thuis bent!!!

pappa zei

En deze vrouw die ik deze week al 30 jaar ken, mag ik als mijn vrouw noemen! Ik ben rijk! Met zo'n vrouw en haar dochters en zonen.

Anoniem zei

En dit gaat over mijn zus "(je), en over een nicht(je)waar ik heel veel bewondering voor heb, (voor allebei)Gods zegen voor allemaal liefs van zus en tante Annie

Dit vind je misschien ook wel leuk...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...