Ik keerde Kaapstad meer dan een week
geleden de rug toe, het wordt dus hoog tijd dat ik mijn ervaringen eens
neerpen. Dat ik me vier weken lang geweldig geamuseerd heb met de beste
gastheer en -vrouw in het zuidelijk halfrond, dat zal uit de vorige
blogposts wel gebleken zijn. Maar ik hield me natuurlijk niet alleen
bezig met wijn proeven, marktjes afschuimen, bergen beklimmen en dansen
op Duits-Namibische carnavals. Tijdens mijn verblijf werkte ik elke
ochtend als vrijwilliger in The Shine Project, waar ook Anneke wekelijks
mee bezig is. Bij deze dus een woordje uitleg over dit project dat toch
écht ook wel een woordje uitleg verdient.
The Shine Project is een project rond geletterdheid
dat kinderen van het 2e en 3e leerjaar bijstaat in een aantal scholen in
Kaapstad. Deze kinderen hebben allemaal een moeilijke achtergrond, vaak
met ouders die zelf niet kunnen/willen lezen, waardoor ze al snel
achterop raken op het vlak van lezen en schrijven. In klassen met vaak
meer dan 30 leerlingen kunnen deze kinderen die achterstand vaak wel
verbergen; vooral als je weet dat de meeste leesactiviteiten klassikaal
zijn, playbacken is dan niet zo moeilijk. Maar hier komt een einde aan
wanneer ze de examens niet kunnen afleggen, met zittenblijven tot gevolg
en weer een jaar van playbacken...
Het project vist deze kinderen op en zorgt ervoor dat ze twee
uurtjes per week individueel begeleid worden door een vrijwilliger. Door
de individuele aandacht en de liefde voor boeken die de kinderen
meekrijgen, boeken ze vooruitgang, elk op hun eigen tempo.
Ik werkte tijdens mijn bezoek in een school in
Zonnebloem, waar Shine een huisje had op het schoolterrein. Elke sessie
verliep volgens een gelijkaardig patroon, al zorgden de kinderen met hun
heerlijk eigen karaktertjes voor voldoende variatie. Karen, onze
centrummanager, ging de kinderen telkens in de klas ophalen, waarna wij
ze enthousiast de oprijlaan zagen oprennen, met hun boekjes in de hand
en een lach op hun gezicht. Het eerste deel van de sessie speelden we
meestal spelletjes rond klanken en spelling. De kinderen vonden het
telkens leuk om competitief bezig te zijn en ik vond het natuurlijk leuk
dat ze ondertussen ook aan hun eindklanken werkten! Daarna schreven we
meestal wat zinnen waarin we de klanken of spelling van het spelletje
nog eens oefenden. Tijdens het derde deel las ik altijd samen met de
kinderen, oftewel paired reading. Dit houdt in dat we een boekje
lazen volgens het niveau van het kind (aangeduid door kleurenstickers),
waarbij het kind las en ik hielp bij moeilijke woorden en hen af en toe
corrigeerde. Het laatste stukje van het uur was wat ik het
'verwenmomentje' noemde, zowel voor de kinderen als voor mezelf: dan las
ik namelijk een verhaal voor aan de kinderen en mochten zij gewoon
zitten luisteren (ik zei het al: ik genoot er evenveel, zoniet meer van
als mijn luisteraars).
De leerkrachten onder jullie zullen nu misschien al
even gedacht hebben dat er toch manieren bestaan om een kind sneller bij
te werken, en die manieren zijn er waarschijnlijk ook wel. Maar Shine
is niet zomaar een organisatie van leerkrachten die remediërend werken,
om de kinderen op een zo snel mogelijke manier terug op hun leesniveau
te krijgen. Het project vertrekt eigenlijk vanuit de liefde voor lezen
en wil de kinderen die liefde ook aanleren. Er wordt wel gewerkt aan de
leesachterstand, maar het leesplezier en de individuele aandacht die de
kleintjes krijgen, staan eigenlijk voorop. Op die manier zal een kind
misschien iets minder snel vooruitgang boeken, maar het zal hopelijk wel
voor de rest van zijn leven plezier vinden in het lezen van een boek.
Deze liefde zal dan misschien later ook doorgegeven worden aan de
volgende generatie. Daarom mogen de leerlingen bijvoorbeeld ook elke
keer een boekje uitlenen dat ze thuis kunnen lezen. Shine stimuleert de
ouders ook om deze boekjes met hun kinderen te lezen, door onder andere
voorleessessies voor ouders te organiseren.
Ik heb een aantal weken vol plezier meegedraaid in
het project en het was leuk om zelfs op die korte tijd vooruitgang te
zien. Een van mijn eerste sessies was met een jongetje dat nog nooit in
Shine geweest was. In het begin was hij enorm verlegen en viel hij
tijdens het lezen vaak terug op tactieken die hij in de klas gebruikte,
zoals woordjes raden en zinnetjes vanbuiten leren. Na amper 3 weken was
hij al helemaal opengebloeid, kon hij de 'b' van de 'd' onderscheiden en
vroeg hij zelfs of hij 2 boekjes mocht uitlenen... Ik snap dan ook
perfect dat Anneke zich hier elke week voor inzet!
Dus als ik ooit terug op bezoek kom (iemand een ticket op
overschot?) zal ik met veel plezier terug naar Zonnebloem gaan, om me in
dat kleine gele gebouwtje weer een uur te verliezen in allerlei
verhaaltjes. En om te merken dat ik niet de enige ben die er plezier aan
beleeft.
1 opmerking:
Mooi dat je dat kon doen Annelies. En terug komen?! waar een wil is is een weg! Succes met het vinden van de weg. En bedankt voor het vinden van leuke dingen in de wintertijd als proefkonijn voor ons.
Een reactie posten