maandag 21 februari 2011

Illegale Anneke

Hoog tijd voor een nieuwe blog. Ik zal vanaf deze week namelijk een heel nieuwe ervaring hebben. Ik zal namelijk weten wat het is om illegaal in een land te zijn. Het is drie maanden geleden dat ik terug in Zuid Afrika kwam en deze week verloopt mijn visum. Dit betekend dat ik niet meer zo maar het land uit kan maar dat ik eerst een brief moet halen bij het ministerie van binnenlandse zaken. Het is niet zo dat ik dat maar gewoon heb laten gebeuren omdat illegaal zijn op mijn ‘try before you die’-lijstje stond. Ik heb er ook alles aan gedaan om het te voorkomen maar sommige dingen gebeuren nu eenmaal. Voor ik vorig jaar naar Nederland ging zijn Hartmut en ik naar binnenlandse zaken gegaan (lees, hebben uren in de rij gestaan omdat het systeem zooooo traag is) om een nieuw visum aan te vragen. Daar adviseerde de beambte me dat ik het best kon wachten tot we voor de wet getrouwd zouden zijn omdat ik dan een echtgenoten-visum kon aanvragen. ‘Veel goedkoper en veen sneller geregeld’, zei hij. Dat goedkoper was inderdaad waar, kwam ik achter toen ik, een dag nadat ik geland was me weer aansloot in de veel te lange rij bij binnenlandse zaken. Het was namelijk gratis, maar daarvoor mag ik dan blijkbaar geen service verwachten. Drie maanden later heb ik nog steeds niets gehoord. Meestal als we bellen wordt de telefoon niet opgepakt en die enkele keer dat het wel gebeurd krijgen we iemand aan de lijn er niets van snapt, of doet alsof hij er niets van snapt om maar geen extra werk te krijgen. Vanochtend leek het alsof er wat licht aan de horizon verscheen, Binnenlandse zaken belde me…. Om me te vertellen dat ik alle documenten nog maar een keer moest opsturen. Toen ik vroeg of ze mijn andere documenten kwijt waren verzekerde de dame me dat dit niet het geval is maar ik vertrouw ze voor geen meter. Niet nadat ze een paar weken geleden zeiden dat mijn visum klaar was en ik helemaal blij werd. Totdat Hartmut ze weer belde om te vragen of we het ook op konden halen en de mevrouw hem vertelde dat het mijn visum van vorig jaar was dat klaar was, dat ondertussen ook al weer verlopen is…. Ik zal maar braaf alles afwachten. Misschien heb ik mijn visum wel voordat ik hem niet meer nodig heb.En bidden, misschien moet ik wel gewoon geduld leren….

Liefs van Illegale Anneke
Ps: de foto is om te bewijzen dat we wel degelijk getrouwd zijn :)

3 opmerkingen:

as zei

Zus! wat maak je me nou...ongelofelijk!

Moet ikje straks nog ergens vrijpleiten of omkopen met NOG meer nederlandse koeien? ;-)

Ciska zei

Spannend! Zorg dat je niet in een of ander gesloten asielzoekerscentrum terechtkomt. ;-)

Kleejo zei

(Heei, wat een adembenemende foto heb je daar weer staan! Jaja, 'bewijs')
Toch een ervaring rijker, want nu kan je tegen illegalen zeggen 'I know how you feel' en het nog menen ook!
Het zal wel in orde komen voor je écht je visum nodig hebt. Geduld moeten we altijd en allemaal leren, maar 't klinkt toch enorm frustrerend. Stalen zenuwen gewenst!
(En groetjes van Evelien ook, die was gisteren bij ons op bezoek)
Cléo x

Dit vind je misschien ook wel leuk...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...